Nemcsak egy autónak, de bizony az emberi testnek is szüksége van jó minőségű “kenőanyagra”. Mit okoznak a zsírok, olajok hiánya? Hogyan pótolhatjuk gyorsan?

A betegségek testi okai

Amikor kigyullad az autó műszerfalán a kis olajos kanna, akkor hamar pótolni kell a motor működéséhez elengedhetetlen olajat. Ha nem így teszünk, akkor a motornak rövid időn belül annyi lesz, és egy motorcsere sokkal költségesebb, mint egy olajcsere.

Képzeld az emberi testnek is szüksége van olajra, csak azzal a különbséggel, hogy “ha leég a motor”, ha költséges, ha nem, nincs lehetőségünk másik “testet vásárolni”.

Tulajdonképpen a test - az egyszerűség kedvéért - nem más, mint egy 35.5-36 fokon égő szén-oxigén motor. Szüksége van tápanyagokra (üzemanyag), amit eléget és energiát nyer belőle. Az égetéshez oxigénre is szüksége van. Szüksége van vízre (hűtőfolyadékra), mert különben kiszárad, stb. Ha elromlik, akkor visszük a dokihoz (autószerelő)… Nem jó, ha “hidegen járatjuk”, az sem, ha túl melegszik a rendszer. Szóval nyugodtan tekinthetünk a testünkre úgy, mint egy gépezet, amit működtetni, karbantartani kell.

Mi is a testünk motorja?

- A szív
- Az érrendszer
- A belső szerveinket is ide sorolhatjuk
- A keringési rendszer
- Az agy

Valójában a testünk sejtek milliárdjaiból épül fel, melyek rengeteg információt közvetítenek, és összehangoltan, egyensúlyban működnek, megfelelően üzemelnek, magas energiát biztosítanak, stb.

Amikor az emberi test “szervizre szorul” (rövidebb, hosszabb időre), akkor azt hívjuk megbetegedésnek.

Betegség:

Rendellenes testi állapot. Amikor a szervezet működése eltér az egészségestől. A test működési zavara vagy hiányossága!” (wikiszotar.hu)

Szóval vagy van valami, aminek nem kellene ott lenni, és bajt okozott, vagy valami nincs ott, aminek ott kellene lennie. Pl.:

1. Aminek nem kell ott lenni: Sok méreganyag kerül be a szervezetbe és elkezdenek a sejtek elpusztulni. A méreganyagokról és ezek eltávolításáról itt olvashatsz.

2. Aminek ott kellene lenni: Kevés tápanyag jut be a szervezetbe,így létre jön a hiány. Nézd meg a keto étrendet!

Sick Day accessories
Photo by Kelly Sikkema / Unsplash

A test kenőanyaga.

A 2-es pontnak egy speciális fajtája a jó minőségű zsírok, olajok.

Létfontosságú adat, hogy a sejtjeink, így az egész testünk egyik fő alkotó eleme a zsír! Ez a motor kenőanyaga, ami ha hiányzik, akkor betegségek fognak kialakulni, majd “leég a motor”.

A zsír és az olaj között főleg az állag a különbség. Nincs jelentősége most a kémiai szerkezetének, az olvadási pontjának, stb. Van amelyik állateredetű, valamelyik növényi eredetű, de a lényeg a bennük található zsírsavak, mint az omega 3-6-9.

Ahhoz, hogy a szervezet a lehető legjobban “ketyegjen”, ahhoz fontos, hogy a különböző zsírsavak megfelelő arányban legyenek elérhetőek.

A magyar táplálkozási kultúra roskadásig van Omega 6 zsírsavval, viszont szűkölködik Omega 3-ban.

A zsíros halak kiváló Omega 3 források:

  • Pisztráng
  • Lazac
  • Makréla
  • Szardínia
  • Tonhal

Ezek a halfajták ma már könnyen beszerezhetőek bármelyik szupermarketban.

Aki nem nagyon halas, annak ott vannak a növényi eredetű Omega 3 források:

  • Repce olaj
  • Dió ,dió olaj
  • Mandula
  • Lenmagolaj
  • Oliva olaj
  • Pekándió

A problémamentes működés mellett a jó minőségű olajoknak, azok megfelelő arányának egyéb kedvező élettani hatása is van:

  • Gyulladáscsökkentő. Az ízületi fájdalmakat kivétel nélkül gyulladás okozza. Logikus, hiszen nincs kenőanyag, csikorog, kopik a rendszer.
  • Méregtelenítő. A méreganyagok a zsírsejtekben raktározódnak el, és amíg nincs megfelelő zsírpótlás addig ott is maradnak. Olvasd el bővebben az ehhez tartozó cikkünket!
  • Fiatalító. A bőr sokkal rugalmasabb és fiatalosabb lesz. Esztétikus és szálkás külsőt eredményez.
  • Gondolkodtató. Javítja és fokozza a test irányító központjának, az agynak a működését, hiszen az agy jelentős része is zsírból épül fel.
  • Immunerősítő. Növeli a szervezet immunvédelmét, így kevésbé leszünk hajlamosak a betegségekre, és nem esünk ki a munkából, az életből.  

Nem harap

Nem kell félni a zsíroktól, olajoktól. Persze a “finomított” napraforgó olaj igencsak távol áll a jó minőségű zsíroktól. Ha szeretnénk egy minőségi, energikus életet, akkor gondoskodnunk kell megfelelő “kenőanyagok” rendszeres utánpótlásáról.

A következő cikkemben konkrét “zsírpótló” recepteket hozok.  Addig is iratkozzatok fel a Gladiator hírlevélre, ahol - több, mint 20 éves tapasztalatra alapozott - gyors és hatékony tippeket adok az edzéshez, táplálkozáshoz!